5. Utveckla elektromekaniska dörrlösningar
Tillväxttakten inom segmentet för elektromekaniska dörrlösningar är hög. ASSA ABLOYs mål är att öka totalmarknaden genom att sänka installationskostnaderna för slutkunden. Detta sker genom utnyttjandet av öppna kommunikationsstandarder exempelvis Hi-O, en plattform för intelligent kommunikation mellan dörrmiljöns olika komponenter som förenklar installation. Dessa produkter säljs även genom andra säljkanaler som till exempel installatörer av elektroniska säkerhetssystem för att nå en större marknad.
6. Utveckla potentialen i Asien
Asien utgör en stor potentiell tillväxtmarknad. ASSA ABLOYs mål är att utveckla koncernens närvaro på marknaderna i Asien, framförallt i Kina. Samtidigt arbetar koncernen med att öka produktionen i Asien av enkla högvolymprodukter. Under 2005 har ASSA ABLOY förvärvat bolaget BEST Metaline som är ett av Sydkoreas ledande bolag för lås- och dörrbeslag samt automatiska dörrar. I Kina har ASSA ABLOY förvärvat majoriteten av Wangli som är fokuserat på tillverkning och distribution av högsäkerhetsdörrar och -lås. Wangli har ett omfattande kinesiskt distributionsnätverk och bolaget har en ledande position inom sitt segment.
Tema 3. Minska kostnadsbasen
7. Utnyttja inköps- och produktionssynergier och införa kostnadseffektiva metoder (Lean)
Koncernens fragmenterade produktionsstruktur är en effekt av de många förvärven med överkapacitet på flera områden som följd. Målsättningen är att effektivisera produktionsstrukturen som helhet, men samtidigt säkerställa lokal närvaro för snabb montering av kundanpassade produkter. Tillverkningen av framför allt enkla högvolymprodukter och komponenter kommer successivt att flyttas till lågkostnadsländer eller att outsourcas. ASSA ABLOY ser en betydande potential i att fortsätta samordningen av inköp och utöka standardiseringen av komponenter. Under 2005 har flera produktionsanläggningar lagts ner eller slagits ihop, bland annat i Nya Zeeland, Australien, Storbritannien, Danmark, Italien och Spanien. Koncernens produktionsenheter har i allt större utsträckning infört kostnadseffektiva produktionsmetoder (Lean). Alla aktiviteter från administration till tillverkning utvärderas för att kunna reducera överflödiga steg, effektivisera produktflödet, sänka de administrativa kostnaderna samt minska lager och använda lokalerna effektivt.
Handlingsprogrammet "Leverage & Growth"
har avslutats
Under senare delen av 2003 lanserades ett tvåårigt handlingsprogram, "Leverage & Growth", med syfte att ta tillvara stordriftsfördelar och skapa en bas för varaktig tillväxt. Lågpresterande bolag skulle vändas innan utgången av 2004 eller avyttras. Handlingsprogrammet har avslutats under 2005. Den totala kostnaden för programmet har uppgått till 1 320 MSEK och sammanlagt minskar koncernen antalet anställda med 1 400 personer och den beräknade årliga besparingstakten uppgår till 450 miljoner SEK.
Tydligare differentiering av koncernens varumärken
Tack vare ASSA ABLOYs många förvärv har koncernen ett brett innehav av varumärken som kunderna känner väl igen. För att kunna ta tillvara och förvalta denna värdefulla tillgång och dra nytta av koncernens storlek ser ASSA ABLOY just nu över varumärkesstrategin.
ASSA ABLOYs varumärkesbudskap Unlock Your Life lanserades 2002. Syftet är att koppla begreppet säkerhet till frihet, inte till rädsla. Den vanliga negativa föreställningen ska i möjligaste mån undvikas och möjligheterna ska istället framhållas. Detta genomsyrar koncernens hela varumärkesstrategi och -plattform.
Färre varumärken
För att förhindra dupliceringar och dyra parallella utvecklingskostnader kommer antalet varumärken att ses över och justeras. ASSA ABLOY kommer att vara koncernens enda huvudvarumärke för säkerhetslösningar och representerar dess samlade kunskap, professionalism och servicekänsla. Det är alltså inte bundet till någon specifik produkt.
Huvudvarumärket kommer att backas upp av ett antal starka varumärken som koncernen väljer att investera i. Dessa väljs för närvarande ut i nära samarbete med koncernens regionala enheter. De starka varumärkena verkar som delar i en produktlösning under koncernvarumärket ASSA ABLOY, men fortsätter samtidigt att verka som självständiga varumärken där de kan lösa kundens behov.
I arbetet med att välja ut de starka varumärkena kommer de att bedömas efter hur generella eller specialiserade de är. Genomgången kommer även att ta hänsyn till hur lokalt respektive globalt ett varumärke är. Antalet generella varumärken kommer att begränsas till ett mindre antal.
Gemensam säljkår
För att effektivt kunna konkurrera på en global marknad arbetar ASSA ABLOYs säljkår alltmer över bolagsgränserna. Den gemensamma säljorganisationen arbetar under koncernvarumärket ASSA ABLOY, men de agerar samtidigt som representerar för de lokala produktvarumärken som kunden redan känner till. Säljarna hanterar därmed inte enbart ett enda varumärke utan flera produktvarumärken för att lösa kundernas säkerhetsbehov.
Konsumentvarumärket Yale
Yale är ASSA ABLOYs globala konsumentvarumärke. På vissa marknader kommer varumärket att verka tillsammans med lokala starka varumärken, på andra områden kommer Yale att synas mer självständigt. Ett sådant exempel är Yale Security Point-butiker, ett franchisekoncept som för närvarande testas i Sydafrika, Tyskland och Storbritannien.