Säkerhetsmarknaden – en växande bransch under förändring
ASSA ABLOY är idag världens ledande låskoncern. I takt med att koncernen har vuxit har produktportföljen kompletterats med produkter som inte enbart är relevanta för låsmarknaden utan säkerhetsmarknaden i stort. Behoven inom olika områden varierar mycket. Flygplatser, privata bostäder och sjukhus har alla olika säkerhetsbehov.
Utvecklingen inom säkerhetsmarknaden drivs främst av den generella trenden mot högre säkerhet. I takt med att brottslighet, våld och terrorism ökar har den globala hotbilden förändrats. Den växande osäkerheten sätter säkerhetstänkandet högt på agendan vilket driver utvecklingen av mer avancerade säkerhetslösningar och uppgraderingar av befintliga låslösningar.
Den totala säkerhetsmarknaden består huvudsakligen av säkerhetstjänster respektive elektroniska och mekaniska säkerhetsprodukter. ASSA ABLOY uppskattar den totala säkerhetsmarknaden till drygt 200 miljarder Euro och koncernen är idag verksam på cirka 15 procent av totalmarknaden.
Elektroniska och mekaniska säkerhetsprodukter
ASSA ABLOYs produktsortiment för elektroniska säkerhetsprodukter omfattar bland annat elektroniska cylindrar, automatiska dörrar och produkter för passagekontroll. Den årliga tillväxten på marknaden för elektroniska säkerhetsprodukter förväntas uppgå till cirka 10 procent.
Till mekaniska säkerhetsprodukter räknas främst produkter som förutom lås även omfattar handtag, dörrstängare, utrymningsprodukter samt dörr- och fönsterbeslag. Utvecklingen inom mekaniska säkerhetsprodukter drivs främst av nybyggnation och ersättning av gamla lås i befintliga fönster och dörrar. Denna del av marknaden förväntas på lång sikt växa i takt med respektive marknads BNP (i genomsnitt under en konjunkturcykel). Marknaden för mekaniska säkerhetsprodukter är relativt stabil för ASSA ABLOY. Det beror dels på att känsligheten för konjunkturcykler är mindre tack vare en stor eftermarknad och dels på att ASSA ABLOYs verksamhet är spridd över ett stort antal länder med olika konjunkturcykler. Inom segmentet för mekaniska säkerhetsprodukter är konsolidering bland olika aktörer vanligt, en trend som ser ut att fortsätta.
Distributionskanaler
Idag kännetecknas säkerhetsmarknaden av att tillverkarna av säkerhetsprodukter, som exempelvis ASSA ABLOY, generellt sett befinner sig minst ett steg från slutanvändarna bakom olika former av distribution. En stor del av ASSA ABLOYs produkter säljs i små volymer till många slutkunder med olika behov. Detta har lett till att distributionen av mekaniska och elektromekaniska säkerhetsprodukter i huvudsak är lokal och fragmenterad. Distributörens roll kan variera inom de olika kundsegmenten. Inom det kommersiella segmentet agerar distributörerna på vissa marknader som konsulter, ingenjörer och projektledare för att skapa bra säkerhetslösningar. De har god kunskap om kundens behov och säkerställer att produkterna uppfyller lokala bestämmelser.
En av de viktigaste distributörerna av mekaniska säkerhetsprodukter är låssmeder som köper direkt eller via grossister av ASSA ABLOY. Många dörr- och fönstertillverkare monterar in låshus och andra säkerhetsanordningar i sina produkter redan innan dessa levereras till kund. Bygg- och låsgrossister har en viktig roll att kunna leverera de lösningar som tillverkaren specificerar för olika byggnadsprojekt. Detaljister når privatmarknaden via till exempel byggvaruhus och järnhandel.
När det gäller elektroniska säkerhetsprodukter går produkterna från tillverkare till slutanvändare via framför allt säkerhetsinstallatörer och särskilda distributörer. Produkterna säljs även genom så kallade integratörer som ofta erbjuder en helhetslösning för installation av skalskydd, accesskontroll och datasäkerhet.
Trender
Den ökade efterfrågan på elektroniska produkter är en av de tydligaste trenderna inom säkerhetsmarknaden. Här syns också en ökad teknisk standardisering där olika komponenter i säkerhetslösningen enklare kan integreras med varandra. Det är en utveckling som talar för att tillverkarna kommer att tvingas specialisera sig på ett fokuserat produktområde för att kunna bibehålla sin konkurrenskraft.
Distributionsledet håller också på att förändras. Konsolidering pågår bland annat hos dörr- och fönstertillverkare och gör-det-själv-kedjorna vilket gör dessa aktörer starkare. Vissa låssmeder har en mer elektronikbetonad verksamhet, men IT-integratörer börjar också erbjuda fysiska säkerhetslösningar i allt större utsträckning.
En annan tydlig trend är hur tillverkare från lågkostnadsländer, i bland annat Asien, ökar sina marknadsandelar i västvärldens lågprissegment. I vissa europeiska länder har denna typ av import ökat väsentligt de senaste fem åren. Man kan också se en förändring i efterfrågan på olika nivåer av säkerhetslösningar. Den största potentialen har tidigare funnits i mittsegmentet men kunderna väljer nu i högre utsträckning antingen en högsäkerhetslösning eller ett lågprisalternativ.
Med de produktgrupper ASSA ABLOY tillverkar idag agerar koncernen på cirka 15 procent av den totala säkerhetsmarknaden. Det innebär att ASSA ABLOYs marknad kan uppskattas till cirka 30 miljarder Euro, vilket betyder att ASSA ABLOY inom sina sektorer har en marknadsandel på cirka 10 procent. 3/4 av verksamheten finns inom mekaniska säkerhetsprodukter och resterande 1/4 inom elektroniska säkerhetsprodukter. ASSA ABLOYs tillväxtmål är baserat på den förväntade tillväxten på dessa marknader.